2005 yılında yürürlüğe giren 5275 sayılı kanunun 16’ncı maddesi kapsamında, doğum yapan ve çocuğu 18 aylık olmayan kadınların cezalarının infazı belirli süreyle ertelenebiliyor. Uygulamanın amacı çocukların korunması olarak belirtiliyor.
Ancak son olaylarla birlikte bu hakkın bazı durumlarda farklı amaçlarla kullanıldığı iddiaları tartışma yarattı.
YENİDEN SUÇ İŞLEDİĞİ BELİRLENDİ
Samsun’da yaklaşık 60 ayrı hırsızlık kaydı bulunan ve toplamda 65 yıl 10 ay 10 gün hapis cezası olduğu öğrenilen 8 çocuk annesi Saniye G., son olarak 13 yaşındaki oğluyla birlikte karıştığı bir olay sonrası yakalanarak tutuklandı.

Daha önce en küçük çocuğu nedeniyle cezası ertelenen kadının yeniden suç işlemesi dikkat çekti.
HÂKİM DOSYAYI BAKANLIĞA TAŞIDI
Soruşturmanın ardından Samsun 2. Sulh Ceza Hakimi, yaşanan durum üzerine Adalet Bakanlığı Mevzuat Genel Müdürlüğü’ne yazılı başvuruda bulundu.
Başvuruda, mevcut uygulamanın belirli kişiler tarafından cezadan kaçınmak amacıyla kullanılabildiğine dikkat çekildi. Ayrıca bazı durumlarda çocukların da suça dahil edildiği yönünde tespitlere yer verildi.
Hakim tarafından yapılan başvuruda, söz konusu düzenlemenin belirli bir sınırla uygulanması gerektiği ifade edildi. Mevcut sistemde herhangi bir sınır bulunmamasının suçla mücadelede zorluk oluşturabileceği belirtildi.

BENZER DOSYALAR DA DİKKAT ÇEKTİ
Farklı illerde de benzer olayların yaşandığı öğrenildi. Samsun’da 64 suç kaydı bulunan ve 9 çocuk annesi olan bir başka şüphelinin, 24 yıl hapis cezasına rağmen yeniden suç işlediği ve çocuğunun yaşı nedeniyle serbest kaldığı bildirildi.
Bursa’da ise hakkında 63 yıl kesinleşmiş ceza bulunan bir kişinin, cezaevine girmemek için bir bebeği kendi üzerine kaydettirmeye çalıştığı tespit edildi.
YENİ DÜZENLEME TARTIŞMASI
Uzmanlar, infaz ertelemesi uygulamasının temel amacının çocukların korunması olduğunu vurgularken, denetim mekanizmalarının güçlendirilmemesi halinde hem kamu düzeni hem de çocukların gelişimi açısından risk oluşabileceğini belirtiyor.

