İstanbul Silivri açıklarında meydana gelen depremler sonrası konuşan Deprem Uzmanı Prof. Dr. Şener Üşümezsoy, önemli açıklamalarda bulundu. Üşümezsoy, gerçekleşen depremin İstanbul’da değil, Silivri Çukuru’nda, yani Silivri Fayı üzerinde meydana geldiğini belirtti. 2019’da yaşanan 5.7 büyüklüğündeki sarsıntıların da aynı bölgede olduğunu vurgulayan Üşümezsoy, “Bu depremler İstanbul’da beklenen büyük depremle ilgili değil, çünkü Marmara’da ciddi risk taşıyan tek fay bu hattır ve 6 ile 6.5 arasında değişen büyüklükte sarsıntılar oluşturabilir” dedi.
‘Benzer büyüklükte bir deprem daha olabilir’
6.2 büyüklüğünde bir başka depremin daha yaşanabileceğini ancak bunun yakın zamanda olmayacağını belirten Üşümezsoy, “Tarihi incelediğimizde, 1894’te Çınarcık-Yalova hattında, 1912’de ise Tekirdağ-Silivri Çukuru’nda depremler olduğunu görüyoruz. ‘1999’dan sonra Marmara’nın tamamı kırılacak’ diyenler yanılıyor. Bu söylemler bilimsel temele dayanmıyor. Şu anda kırılmamış olan tek hat Kumburgaz Fayı’dır. Burada bir tane daha 6.2’lik sarsıntı yaşanabilir fakat bu acil bir durum değil. Ayrıca bu fay, doğuya ya da batıya uzanarak büyük çaplı bir deprem üretme potansiyeline sahip değil. Adalar Fayı’nda da büyük bir deprem beklenmiyor” diye konuştu.
‘Panik yapılmamalı’
Vatandaşlara da seslenen Üşümezsoy, “Şu anda Marmara’da aktif kalan tek fay bu. Halkın panik yapmaması gerekiyor. 6.2 büyüklüğündeki depremin ardından 4.5 civarında artçılar yaşanabilir. Büyükçekmece ve Avcılar gibi bölgelerde yıkım riski yok. Bu bölgelerdeki tehlike daha çok heyelan kaynaklıdır. 1894’te Yalova’dan batıya doğru kırılmalar olmuştu. En büyük deprem de o zaman meydana geldi. Bazı jeologlar ‘1766’dan beri deprem yok, eli kulağında’ gibi ifadeler kullanıyor. Ancak tarihçiler Murat Bardakçı ve Erhan Afyoncu da belirtti ki 1894 depremi büyüktü. O yüzden 250 yılda bir büyük deprem olur sözü geçerliliğini yitirmiştir” ifadelerini kullandı.
‘Büyük deprem riski artık yok’
Bölgedeki büyük depremlerin ihtimal dışı olduğunu belirten Üşümezsoy, “Santorini’de 1956 yılında 7.7 büyüklüğünde bir deprem yaşandı, bu 17 Ağustos depreminden daha fazla enerji açığa çıkardı. Ama sonrası sessizdi. Aynı şekilde Marmara’da da büyük faylar zaten kırıldı. Şu an büyük bir tehlike kalmadı. Kumburgaz’daki fay, Kuzey Anadolu Fayı değil, bölgesel nitelikte bir faydır. Ve bu bölge için söylediğim 6-6.5 büyüklüğündeki deprem riski aynen gerçekleşmiştir” dedi.

