1732 yılında Osmanlı padişahı I. Mahmud döneminde inşa edilen ve İstanbul’un en büyük üçüncü meydan çeşmesi olarak bilinen Tophane Çeşmesi’nde kimliği belirsiz kişiler tarafından ateş yakıldığı ortaya çıktı. Tophane Meydanı’nda bulunan tarihi yapının çevresinde yakılan ateş nedeniyle özellikle mermer yüzeylerin bazı bölümlerinin karardığı görüldü.
Yangının ardından tarihi eserin üzerindeki is ve kurumun temizlenmesi için ekiplerin çalışma başlattığı öğrenildi.
TARİHİ YAPIYA ZARAR VERDİ
Osmanlı mimarisinin önemli eserlerinden biri olarak gösterilen Tophane Çeşmesi’nde meydana gelen olay çevrede bulunan vatandaşların ve turistlerin tepkisini çekti. Yangın nedeniyle çeşmenin bazı bölümlerinde kararma ve hasar oluştuğu belirtildi.
Çeşmeye zarar veren kişinin yakalandığı ve emniyetteki işlemlerinin ardından serbest bırakıldığı bilgisi de paylaşıldı.
“ÇOK NADİDE BİR ESER”
Kılıç Ali Paşa Camii din görevlisi Yadigar Murat, yaşanan olayla ilgili yaptığı açıklamada çeşmenin İstanbul’un en değerli tarihi eserlerinden biri olduğunu söyledi.
Murat, “Kılıç Ali Paşa Camii din görevlisiyim. Çeşmemiz camimizin hemen yanında yer alıyor. Çok nadide bir eser. İstanbul’un üç büyük çeşmesinden bir tanesi. Dün geceye kadar sağlamdı fakat akli dengesi yerinde olmayan bir kişi daha önce camimizde de kitaplıkları devirmişti. Polis çağırdığımızda akli malul olduğu için işlem yapılamadığını söylemişlerdi” dedi.
Gece saatlerinde güvenlik görevlisinin yangını fark ettiğini belirten Murat, itfaiye ve polis ekiplerine hemen haber verildiğini ifade etti.

“TARİHİ ESERLER KORUNMALI”
Olayın gece saatlerinde meydana geldiğini söyleyen Murat, Tophane Meydanı’nda daha güçlü güvenlik önlemleri alınması gerektiğini belirtti.
Murat, “Burası turistik açıdan çok yoğun bir bölge. Hem kamu düzeni hem de tarihi eserlerin korunması için burada mutlaka bir polis noktası olmalı. İstanbul’un üç büyük meydan çeşmesi var. Biri Üsküdar’da, biri Ayasofya’nın yanında, biri de burada. Bu eserlerin sanat değeri çok yüksek. Biz korumazsak bu tür olaylara maruz kalabiliyorlar” ifadelerini kullandı.
VATANDAŞLAR TEPKİ GÖSTERDİ
Olayı gören turistler ve vatandaşlar da tarihi yapıya zarar verilmesine tepki gösterdi. İstanbul’u gezmek için Türkiye’ye gelen Ukraynalı turist Yevhenilla Samilova, “İstanbul çok güzel bir şehir ama bu durum gerçekten üzücü. Umarım kısa sürede düzeltilir” dedi.
Vatandaş Yusuf Gök ise tarihi eserlere zarar verenlerin cezalandırılması gerektiğini belirterek, “Burası torunlarımıza kalacak bir miras. Böyle bir yere zarar verenlere gerekli ceza verilmeli” diye konuştu.
“BU İLK KEZ OLMUYOR”
Bölgede yaşayan Şahin Şık ise çeşmenin çevresinde zaman zaman benzer olayların yaşandığını söyledi.
Şık, “Sokakta kalan kişiler çeşmenin içine yatak koyup kalıyorlar. Bazen alkol aldıktan sonra hem yataklarını hem de çevreyi yakabiliyorlar. Bu olay ilk kez yaşanmıyor. Defalarca kez yangın çıktı ve restore edildi. Bu durum tarihi yapı için kötü bir görüntü oluşturuyor” ifadelerini kullandı.
VALİLİKTEN AÇIKLAMA
İstanbul Valiliği de olayla ilgili yazılı bir açıklama yaptı. Açıklamada, Beyoğlu Kılıç Ali Paşa Mahallesi’nde bulunan ve 1732 yılında yaptırılan Tophane Meydan Çeşmesi’nde 5 Mart 2026 tarihinde çıkan yangın sonucu hasar meydana geldiği belirtildi.
Valilik açıklamasında yangını çıkaran kişinin sokakta yaşayan 61 yaşındaki O.G.Y. olduğunun tespit edildiği bildirildi. Şahsın daha önce taksirle öldürme, yangın çıkarma, ibadethanelere ve mezarlıklara zarar verme ile kasten yaralama gibi suçlardan toplam 5 ayrı suç kaydının bulunduğu ifade edildi.
O.G.Y.’nin “mala zarar verme” ve “genel güvenliğin kasten tehlikeye sokulması” suçlarından yürütülen işlemlerin ardından adliyeye sevk edildiği açıklandı.

