YÖK tarafından yapılan açıklamada, “Öğretim Üyesi Dışındaki Öğretim Elemanı Kadrolarına Yapılacak Atamalarda Uygulanacak Merkezi Sınav ile Giriş Sınavlarına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik” kapsamında önemli değişiklikler yapıldığı belirtildi.
DOKTORA PROGRAMLARI İÇİN YENİ SEÇİM SİSTEMİ
Yeni düzenlemeye göre YÖK’ün belirlediği öncelikli alanlardaki doktora programlarına başvuracak adaylar için merkezi yazılı sınav yapılacak. Bu sınava, ilan edilen kontenjan sayısının en fazla dört katı kadar aday katılabilecek.
Adayların yazılı sınava girmeye hak kazanabilmesi için ALES puanının yüzde 40’ı, yabancı dil puanının yüzde 30’u ve lisans mezuniyet notunun yüzde 30’u dikkate alınarak yapılan değerlendirme esas alınacak.
YAZILI SINAV MERKEZİ OLARAK GERÇEKLEŞTİRİLECEK
Yazılı sınav, YÖK tarafından belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde merkezi olarak yapılacak. Sınav sonucunda 70 puanın altında kalan adaylar başarısız sayılacak.
NİHAİ DEĞERLENDİRMEDE DÖRT KRİTER ESAS ALINACAK
Doktora programına yerleştirmelerde yapılacak nihai değerlendirmede ise dört farklı kriter dikkate alınacak. Buna göre;
ALES puanının yüzde 25’i
Lisans mezuniyet notunun yüzde 25’i
Yabancı dil puanının yüzde 20’si
Yazılı sınav notunun yüzde 30’u
toplam değerlendirme puanını oluşturacak. Nihai puanı 70’in altında kalan adaylar başarısız kabul edilecek.
ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ KADROLARINA ATAMA
Düzenleme kapsamında doktora programına kabul edilen öğrencilerin, belirlenen öncelikli alanlar doğrultusunda araştırma görevlisi kadrolarına atanması yürürlükteki mevzuat hükümleri çerçevesinde yapılacak.
Bu değişiklikle özellikle Türkiye’nin ihtiyaç duyduğu alanlarda akademik insan kaynağının artırılması ve araştırma altyapısının güçlendirilmesi hedefleniyor.
DOĞUM YAPAN LİSANSÜSTÜ ÖĞRENCİLERE EK SÜRE HAKKI
Resmi Gazete’de yayımlanan bir diğer düzenleme ise lisansüstü eğitim gören ve doğum yapan öğrencileri kapsıyor. “Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik” kapsamında doğum yapan lisansüstü öğrencilere talepleri halinde doğum sonrasında iki dönem ek süre verilebilecek.
Verilecek bu ek sürelerin azami öğrenim süresinden sayılmayacağı belirtilirken, düzenlemeyle doğum yapan öğrencilerin eğitim süreçlerini daha esnek şekilde sürdürebilmeleri amaçlanıyor.

